Programy
"Uwierz w dziecko"
Charakter otaczającej nas rzeczywistości i tempo w jakim ulega ona ciągłym przeobrażeniom skłania nas, jako placówkę edukacyjną do przyjęcia postawy otwartej, elastycznej i dynamicznej. Takiej, która umożliwi nam nie tylko dostosowywanie się do zmian ale również ich wyprzedzanie.
Program wychowania przedszkolnego naszej placówki bazuje na Programie Własnym "UWIERZ W DZIECKO", skonstruowanym przez cały zespół rady pedagogicznej, w oparciu o koncepcję pedagogiczną Marii Montessori.
Wybór Pedagogiki Montessori nie był przypadkowy. Ujęło nas w niej przede wszystkim niecodzienne spojrzenie na małego człowieka. Jego istotą jest fakt iż każde dziecko jest inne i jako takie powinno rozwijać się wg indywidualnego planu rozwoju, którego fundament stanowią jego własne możliwości, kompetencje i umiejętności.
Celem naszej pracy jest więc pomaganie dziecku w rozwijaniu indywidualnych cech jego osobowości w zgodzie z obiektywnymi normami społecznymi. Swoją wiedzę i umiejętności dziecko musi nabyć samodzielnie odkrywając rzeczywistość, ponieważ nikt nie może rosnąć za dziecko.
Pomagamy więc naszym wychowankom w osięgnięciu spontanicznej koncentracji, rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły, wypracowywaniu zamiłowania do porządku i pracy, uniezależnianiu się od nagrody, formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez egoistycznej rywalizacji.
Nasza rola polega na wskazywaniu dziecku jak korzystać z materiału dydaktycznego, wprowadzać i respektować zasady swobody wyboru rodzaju, czasu formy i miejsca pracy oraz inne montessoriańskie zasady. Takie działania sprawiają, że dziecko może skoncentrować się na podejmowanych czynnościach mając do dyspozycji charakterystyczne dla tego systemu pomoce, których dostępność gwarantuje odpowiednio przygotowane otoczenie.
To wszystko sprawia iż w atmosferze poszanowania dla jego wysiłku dziecko ma okazję do osiągnięcia optimum własnych możliwości rozwojowych.
"Edukacja przez ruch"
Nauczycielki grupy I, III i IV wraz z Programem Własnym realizują elementy systemu Edukacja przez ruch, której są trenerkami. Swoje uprawnienia zdobyły pod okiem jego autorki, wieloletniego pedagoga praktyka, pani Doroty Dziamskiej.
System ten należy do grupy metod kinezjologicznych, które dzięki wykorzystaniu naturalnego ruchu organizmu w procesie uczenia się, łączy w sobie elementy kształcenia i terapii. Jego istotą jest proporcjonalne wykorzystanie wszystkich receptorów dla potrzeb uczenia się organizmu. Spoiwem takiego działania jest ruch. Toteż dobrze zaplanowany ruch rytmiczny, dopełniony muzyką lub z niej wyprowadzony, zapewniający dyscyplinę i stanowiący podstawę zgodnej pracy zespołowej to element charakterystyczny tego systemu.
Dzięki niemu dzieci szybciej opanowują umiejętności pisania, liczenia, czytania, prawidłowo oddychają, dobrze opanowują podstawy geometrii, odczuwają przestrzeń ponieważ doświadczają jej w różnych wymiarach. Edukacja przez ruch jest zbiorem wielu ćwiczeń, które zawsze łączą w sobie trzy elementy:
- rytmiczny ruch całego ciała przy muzyce,
- rytmiczne: kreślenie, malowanie, darcie, cięcie, podawanie przedmiotów, mówienie, odczytywanie itd.,
- aktywność zespołową, których efektem jest wspólne dzieło tzw. karta pracy w formie tematycznej, plastycznej lub technicznej impresji.
"Kinezjologia edukacyjna"
Nauczycielki grupy I, III i IV wraz z Programem Własnym realizują elementy systemu Edukacja przez ruch, której są trenerkami. Swoje uprawnienia zdobyły pod okiem jego autorki, wieloletniego pedagoga praktyka, pani Doroty Dziamskiej.
System ten należy do grupy metod kinezjologicznych, które dzięki wykorzystaniu naturalnego ruchu organizmu w procesie uczenia się, łączy w sobie elementy kształcenia i terapii. Jego istotą jest proporcjonalne wykorzystanie wszystkich receptorów dla potrzeb uczenia się organizmu. Spoiwem takiego działania jest ruch. Toteż dobrze zaplanowany ruch rytmiczny, dopełniony muzyką lub z niej wyprowadzony, zapewniający dyscyplinę i stanowiący podstawę zgodnej pracy zespołowej to element charakterystyczny tego systemu.
Dzięki niemu dzieci szybciej opanowują umiejętności pisania, liczenia, czytania, prawidłowo oddychają, dobrze opanowują podstawy geometrii, odczuwają przestrzeń ponieważ doświadczają jej w różnych wymiarach. Edukacja przez ruch jest zbiorem wielu ćwiczeń, które zawsze łączą w sobie trzy elementy:
- rytmiczny ruch całego ciała przy muzyce,
- rytmiczne: kreślenie, malowanie, darcie, cięcie, podawanie przedmiotów, mówienie, odczytywanie itd.,
- aktywność zespołową, których efektem jest wspólne dzieło tzw. karta pracy w formie tematycznej, plastycznej lub technicznej impresji.
Podstawa programowa do wglądu: